2013. március 20., szerda

Hawaii IV

 UTAZÁS HAWAIIBA, A MESESZÉP, FÖLDI PARADICSOMBA
Látogassunk el Pearl Harborba, ahol kitört a japán-amerikai háború!




Hallgassuk meg a részletekről az amerikai vezetőnket:
- 1941. július 26-át írjuk. Az amerikai-japán kapcsolatok (amióta Japán behatolt Indokínába) fokozatosan romlanak. Roosvelt büntető intézkedéseket hoz Japán ellen, és betiltja többek között a kőolaj-szállítmányokat is. A külföldi szállításoktól függő Japán gazdasága (a kőolaj-, bauxit-, vasérc-, szója-, rizs- és szénimport) fuldoklik. A gazdag ázsiai délvidék ínyencfalat volna Japán számára, de a szállításokat az Egyesült Államok ellenőrzi. Ezt akarják kikapcsolni, és ez a japánokat újabb és újabb fegyveres hódításra kényszeríti.





Japán elhatározza, hogy véget vet az amerikai jelenlétnek. Ennek kezdete a Pearl Harbor elleni légitámadás - mindennemű hadüzenet nélkül. Pearl Harborban állomásozik ugyanis az amerikai hadiflotta. Tehát ezt a haditámaszpontot akarták megsemmisíteni. Nagumo altengernagy 1941. december 7-én reggel 7.55 órakor 183 repülőgépből álló repülőraj bevetésével megkezdte Pearl Harbor bombázását. A támadás 8.33 óráig tartott. A meglepetés teljes volt, a támadás ugyanis vasárnap reggel váratlanul történt, amikor a tengerészek nagy része a szárazföldön éjszakázott.





A legnagyobb kavarodás közben megérkeztek ugyan Kaliforniából a B-17-es repülőgépek, de fegyvertelenül. A bombázók megpróbáltak leszállni, a japánok azonban rögtön könyörtelenül tűz alá vették őket. A 202 haditengerészeti repülőgépből 52 fel tudott szállni, ám a túlerőben levő japán vadászgépekkel szemben nem sokra mentek.





Negyedórányi szünet után a nmásodik hullámban érkezett 170 japán repülőgép azokra a területekre és hajókra irányította a tüzét, amelyeket az előző lerepülés során a legkevesebb kár ért. Háromnegyed tízkor - amikor a támadás véget ért - Nagumo rejtjeles üzenettel, "tora-tora-tora" (=tigris...) jelentette Tokiónak az akció teljes sikerét.





A japánok az összes Pearl Harborban tartózkodó amerikai csatahajót harcképtelenné tették, számos hajó a tenger fenekére süllyedt, több súlyosan megsérült, a személyzet 2403 tagja meghalt, 1178 megsebesült és 188 repülőgép elpusztult.





Mementóként itt maradt a tengerből ma is kiemelkedő, egyik elsüllyedt hajó, az Arizóna cirkáló maradványa. Mi is megtekinthettük.





Az emlékhelyen hallgattuk a tájékoztatást, és láthattunk számos képet és emléktárgyat erről a csatáról, amit amerika szégyennapjának nyilvánított Roosevelt elnök. A következményeket tudjuk, Amerika azonnal hadüzenetet küldött Japánnak, és belépett a II. világháborúba, melynek eldöntésében is nagyon komoly szerepet játszott, amit mi magyarok szintén tapasztalhattunk a saját bőrünkön.





Tájékoztatást kaptunk egy tengerészeti rakétáról, annak működéséről.





Ezután alkalmunk volt egy amerikai tengeralattjárót alaposan szemügyre venni, abba bemenni, bejártuk kabinjait, helyiségeit, és nagyon érdekes volt számomra, amikor a működését is ismertették. Következzen egy kis ízelítő minderről! Lementünk a gépházba. A tengeralattjáró két gépházzal rendelkezik, mindegyikben két 16 hengeres, 1600 lóerős dízelmotor található. Mindegyikük egy 1100 kilowattos generátort hajt meg (amely 50 háztartás teljes ellátására lenne elegendő). A generátorok által termelt áram forgatja a tengeralattjáró 2,5 méteres hajócsavarjait, tölti a hatalmas ólomvasas elemeket, és működteti a szivattyúkat, amíg a hajó a felszínen van. A tengeralattjárón két desztillátor van, melyek napi 4 ezer liter tengervizet alakítanak át édesvízzé. A legénység ivóvíz ellátása mellett a tengeralattjáró elemeit is innen töltötték fel vízzel. Merülésnél lezáródnak a nyílások, és leálltak a dízelmotorok. A hajó átváltott elektromos meghajtásra. A felforrósodott dízelmotorok még sokáig fűtötték a hajót kikapcsolásuk után is, hatásukra pedig a tengeralattjáróban a hőmérséklet elérte a 40 fokot.





A manőverszobában két személy végzett minden feladatot. Itt történt a sebességváltás, a dízelmotorokról elemmeghajtásra történő átkapcsolás és többek között itt hajtották végre a parancsonoki szobából érkezett manőverutasításokat is.





A hátsó torpedószobában 4 torpedócső állandóan töltve állt, és 4 másik pedig töltésre kész állapotban volt. Ebben a helyiségben a legénység 14 tagja aludt nagyon zsúfoltan.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése