2014. február 2., vasárnap

Olaszország (II.) 3/c

BARANGOLÁS ITÁLIÁBAN (1989-BEN) II. RÉSZ
A vatikáni gyűjtemény




A vatikáni gyűjtemény egyik nagy értéke a híres Laokoon szoborcsoport, melyet magam is szinte órákon át csodálattal bámultam. Michelangelóra is nagy hatást gyakorolt. Állítólag a II. században készült az eredetije a rhodoszi Alessandros és két fia alkotásaként. Laokoon a görög monda szerint Trója városában Poseidon isten papja volt. A görögök 10 esztendeig hiába ostromolták Tróját, nem tudták bevenni. Erre cselt eszeltek ki, fából hatalmas lovat építettek és annak hasába rejtettek el görög harcosokat, majd a sereg látszólag elvonult. Csak Laokoon óvta a trójaiakat, mire a tengerből hirtelen két kígyó kúszott elő és a papot a fiaival megölte. Erre a trójaiak tényleg bevonták a falovat és a görög harcosok előjöttek rejtekhelyükről, beeresztették odakint várakozó társaikat és a görögök elfoglalták Tróját.





Szent Péter kápolnájában, a trónon ülő szent Péter szobra. A töredékesen fennmaradt III. századi filozófus szoborhoz a XV. században illesztettek fejet és kezeket.





A bazilika legnagyobb remekműve az a szobor, amelynek látványa legelőször ragadja meg a Porta Santa felől érkezőt. A Piéta, amelyet Michelangelo 23 éves korában faragott az 1500-as jubileumra egy francia bíboros megbízásából. Erről a fenséges műről minden korban kötetnyi dicshimnuszt zengtek, mégis talán elsősorban a csendes szemlélődés vezethet el a legmélyebb esztétikai és spirituális jelentéséhez. Az anya és fiú szenvedését és megdicsőülését talán egyetlen művész sem tudta olyan megrázó erővel és tisztasággal felidézni, mint Michelangelo.





A bűnbeesés. A sixtusi kápolnában a csodálatosan szép freskó-sorozat sorában a hatodik nagy mezőben láthatjuk Micehlangelo ezen nagyszerű művét. Páratlan kompozíció. Középen a tilalom fája, rátekeredő női kígyóval. Egyik oldalán a még paradicsomi gondtalanságban élő emberpár gyönyörű aktjai megejtő pózban nyúlnak az alma után, a másikon pedig már földi gondokkal és szégyennel sújtva indulnak a küzdelmes életbe. A képsorozat festését Micehlangelo 1508-ban kezdte és 1512-ben fejezte be.





A harmadik mezőben az elmélyülten író Dániel prófétát látjuk. A kis mezőben a gigászi teremtő erő újabb intését látjuk, melynek nyomán életnek kell fakadnia a földön.





A pápa síremlékéhez készített Mózes szobrával Micehlangelo általános csodálatot keltett.





A bazilika főhajójában megcsodáltuk a pompás szenteltvíz-tartót két Puttóval. (Agostino Cornacchini, XVIII. század eleje)





A Vatikáni Képtár a múzeumok bejáratánál emelt modern épületben helyezkedik el. Számos csodálatos képet, freskót és faliszőnyeget láthattunk még olyan kiváló művészektől mint Raffaello, Cranach, Bellini, Leonardo da Vinci, Tiziano és így tovább. Sem hely, sem pedig időnk nincs, hogy mindezeket külön-külön felsoroljuk, ezért már néhány lencsevégre kapott alkotást sorolnék csak fel: Raffael: Feltámadás.





The Holy Gate





Éva életrehívása





Giovanno Bellini: Sepplimento di Christo





A hosszúra nyúlt bámészkodás és koncentrálás után még az útszéli padka is meglehetősen komfortos érzést tudott nyújtani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése